Til DNT.no forside
Andre uken av minutt for minutt gikk fem dager gjennom Jotunheimen. Bildet er fra første etappe fra Bøvertun til Sognefjellshytta.

Om MASSIV

Fra kuperte Breheimen og brutale Jotunheimen, fortsetter ruta inn i frodige Skarvheimen og over den mektige Hardangervidda. Ingen turer i vårt langstrakte land kan by på like stor spennvidde når det kommer til naturopplevelser.

Publisert: 06. oktober 2023
DNTs tilbud

Med start på Sota Sæter i Breheimen og Haukeliseter som endestasjon, tar MASSIV deg gjennom fire av Norges mest spektakulære fjellområder.

Du kan gå hele MASSIV'en i ett eller angripe den etappevis over flere sesonger. Frister det mest å oppdage Breheimen i vinterdrakt og utforske Hardangervidda på sommerstid? Ruta er delt inn i fire etapper, en for hvert fjellområde. Så sett deg et mål, alene eller sammen med familie eller venner og gjennomfør MASSIV slik du selv vil.

SignaTur

Praktisk

Hele ruta går langs Turistforeningens merkede stier og du overnatter på betjente- og selvbetjente hytter. Du slipper derfor å bære telt, sovepose og mat, og kan pakke så lett som mulig.

Registrer deg

Etter at du har registrert deg får du utlevert et stempelkort som du tar med deg på turen. For hver hytte får du et nytt stempel, og for hvert gjennomførte fjellområde får du utlevert et MASSIV-patch.

Hall of Fame

Når du har gått alle fire fjellområdene får du en rettmessig plass i vår Hall of Fame, det offisielle MASSIV-merket og en t-skjorte som bevist på bragden.

Kart

Før du drar på tur er det viktig at du skaffer deg turkartene som gjelder for MASSIV og at du planlegger godt. Kart kan kjøpes på Tursenteret i Storgata 3, eller via vår nettbutikk.

Dette er kartpakkene for MASSIV:

Norges-serien 1:50 000

Norges-serien 1:50 000 er det beste valget for å dekke ruten sammenhengende.

• 10064 Lom
  • 10056 Besseggen (tidligere Bygdin)
  • 10048 Hemsedal
  • 10047 Aurland